YAŞAM SEVGİYLE BAŞLAR

22 Haziran, 2023

SAATÇİSİN SEN, SAATÇİ KAL!

 https://drive.google.com/file/d/1TSpoy1RHtJzgQ-9tk1vvg9qTU6U3MRQ0/view?usp=sharing





 Bu bir Fransız saati…
 
Grand Prix De L’horlogerie 1878 imzasını taşıyor. Onlar, seyahat saati diyorlar ama bana şömine veya masa saati demek daha uygun gibi geliyor; çünkü dış kasa tamamen pirinçten oluşuyor ve oldukça ağır…



 



Üstte ve yanların cam olması, mekanizmayı çalışırken görme imkânı sunuyor. Yaklaşık 150 yıla yakın bir zaman diliminde çalışan bu saatin bakımını yıllar önce yapmıştım ama yeniden yapmak istedim. Koleksiyonumun nadide ürünlerinden, her ne kadar günlük kullanıma hâlâ uygun olsa da sesinin yüksekliğinden dolayı ara ara çalıştırmayı yeğliyorum.



 
Kendini kanıtlarcasına yüksek çalışma sesine sahip ve salonumdaki duvar saatlerinin bile sesini bastırıyor. Alarmı da bulunan bu saatin bir de çantalı versiyonları var ve buna subay saati diyor Fransızlar…



 
Çok enteresan; o dönemlerde Fransız ordusunun subayları böylesine ağır bir saati kırmadan cephelerde nasıl taşıdılar acaba? Belki de Fransa’nın ihtişamını göstermek için olabilir…



 
Saatin restorasyonunu gerçekleştirirken düşündüm: Belki bir Fransız sarayının vals salonunda nice balolara eşlik ettikten sonra gelmiştir ülkemize…  Belki de bu yüzdendir yüksek sesle çalışması, o günlere olan özlemindendir, kim bilir?
 
Fransız zarafetini yansıtan saatin seramik kadranı bulut çağrışımları yapıyor bende… gözümü kapatmaya korkuyorum nedense, sanki bir kapatsam, kendimi 19. Yüzyıl Fransa’sında, belki bir kadeh Bordo şarabı, mehtap altında? Belki bir markinin düğün töreninde şampanyalar patlarken…  meğer patlayan saatin camıymış, elim şarabın rengine değil kanıma bulanıyor…
 
Mütevazı tezgâhıma geri dönüyorum; saatçisin sen, saatçi kal…
 
TAHİR SAKMAN

 https://drive.google.com/file/d/1icHIBn8AViTdAl60EWeMvww3F5N3jflP/view?usp=sharing





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınız kişisel haklara ve yasalara uygun olmalıdır, yorumlarınızdan dolayı sorumlu olacağınızı lütfen unutmayınız.