![]() |
©T. Sakman Arşivi. Samsun Lâdik Köy Enstitüsü Bandosu, şef Mazhar Sakman yanındaki küçük çocuk büyük abim merhum Ecz. Raci Hakkı Sakman'dır. |
Son dönemlerde kaybettiğimiz değerlerden birisi de folklorcu Mazhar Sakman’dır. Çok çalkantılı bir hayat geçiren Mazhar Sakman, çok yönlü bir sanatçıdır. Konya’nın geleneksel 12 telli divan sazının son temsilcilerinden biri sayılmasının yanı sıra aynı zamanda tamburidir de... Ben burada Mazhar Sakman'ın az bilinen bir yönünü, bando muallimliğini anlatacağım.
Askerliğini Konya’da 5. Tümen
Bandosu’nda yapan Mazhar Sakman; tezkere bıraktıktan sonra Ankara’da Mızıka
Tatbikat Mektebi’ni bitirmiş ve bando astsubayı olarak yurdun birçok yerinde
görev yapmıştır.
![]() |
O günlerden kalan bir hatıra... |
1944 yılının sonunda ordudan istifa eden sanatçı, Milli Eğitim’e müracaat ederek, Samsun Lâdik Köy Enstitüsü’ne müzik öğretmeni olarak atanır. Samsun Lâdik’te köy çocuklarından 40 kişilik armoni mızıkası kurar. Köy çocuklan o kadar başarılı olurlar ki; karşılarında Mazhar Sakman’ın deyimiyle, Samsun’da bulunan 15. Fırka Bandosu “hesap çıkaramaz.”
O dönemlerde tanıştığı Âşık
Veysel’le olan anılarını zaman zaman kendisinden dinlemişimdir. 12 telliye
dokunduğu zaman bir gün Âşık Veysel’in “saz çalmak da Konya uşağına ver be”
dediğini yaşadığı şehir adına gururla söylerdi.
Bir dalda duramayan mizacı
yüzünden Samsun Lâdik Köy Enstitüsü’ndeki müzik öğretmenliği görevinden de
istifa eden Mazhar Sakman Konya’ya döner. O artık Konya oturak âlemlerinin
değişmez simasıdır...
Belediye başkanlarımızdan, merhum
Ahmet Hilmi Nalçacı döneminde belediye bandosu kurulur. O günün mahalli
gazetelerinden öğrendiğimize göre, belediye bandosu şefliğine Mazhar Sakman
adaydır, ancak bu gerçekleşmez.
Daha sonra Mazhar Sakman A. Hilmi
Nalçacı’ya bir dilekçe verir. Dilekçede; Konya Belediye Bandosu’nda bulunması
gereken vasıflan sıralar ve çok ilginçtir, halkı ziraatla geçinen bir şehirde
nice bandocu yetiştiğini anlatır. Dilekçenin sonunda ise Mazhar Sakman, Samsun
Lâdik Köy Enstitüsü’nde müzik öğretmeniyken dönemin Milli Eğitim Bakanı Hasan
Ali Yücel ile olan bir anısını anlatır:
Sayın Ahmet Hilmi Nalçacı - Belediye Başkanı KONYA.
Konya Belediyesi’nin müsmir [verimli]
faaliyetleri cümlesinden olarak bir bando mızıka kurulmakta olduğunu
memnuniyetle müşahede etmekteyim. Ancak bu teşekkülde görülen fuzuli masraf ve
aksaklıkları bu şehrin yetiştirdiği eski bir bando muallimi olarak
zatıalilerine arzı bir vazife telaki ettiğimden bildiriyorum şöyle ki:
1)
Bando mızıkalarda garp musikisinin bütün
şuabatına [şubelerine] vakıf ve hatta alaturka makamatı dahi meşk etmiş
mesleğin ehli bir muallim olup, bu muallim bandodaki bütün enstrümanları,
enstrümanların pozisyonlarını bilmesi gerektiği gibi herhangi bir parçayı
bandoya aranje eder.
2)
Bir bandoda öyle 4-5 vs. muallimler olmaz,
olamaz. Bilfarz kornetlerin bir muallimi klarnetlerin bir muallimi olmaz,
yukarda izah edildiği gibi bir muallim hepsini talim eder.
3)
Ayrıca fazla fahiş ücret ödeyerek muallim
muavinine lüzum yoktur. Muallim, elemanların içinden en kabiliyetlisini kendine
muavin tayin eder.
4)
Birinci bentte bahsettiğim gibi; muallimin
alaturka musikiyi meşk etmesi, makamatı hakkıyla bilmesi şarttır. Zira herhangi
bir konserde sırf marş, potpuri, roman, uvertür, vals ile iş yürüyemez zira
ülkemiz şark ülkesi, şehrimiz tarihi Konya şehri Mevlâna diyarıdır. Burada
alaturkadan da peşrevler, saz semaileri de dinlemek, hatta nihavent gibi
alafrangaya yakın makamattan da parçalar icra edilmeli, çeyrek ses bulunmayan
makamlar seçerek Mevlevi musikisinden örnekler verilmelidir. Şurasını da hemen
kaydedeyim ki; bando muallimi halk musikisini (yani folklor) de bihakkın
bilmeli bu Orta Anadolu’nun ünlü şehrinde mahalli türküleri derleyerek bandoya
aranje etmelidir.
5)
Bu şehrin musiki ile İrtibatı çok eski bir
tarihe dayanır. Din ile musikiyi mezcettirmeye [birbirine katmak, karıştırmak]
azmeden ve onu sema ile süsleyen büyük mütefekkir bu şehirden yetişmiştir.
Meşhur Şem’i Baba Konya Methiyesi’nde (Hor gezer ademleri amma veli irfan olur)
dememiş midir? Eğer bizi alayiş, çalım ve gösteriş ile aldatmaya çalışıyorlarsa
kendileri aldanırlar.
6)
Bu şehrin musiki severleri senelerce orduya
bando muallimi yetiştiren ünlü Sanayi Mektebi mızıka muallimi Ali Baba’ları,
İstiklal Marşı bestekârı M. Zeki Bey’leri, Bando Muallimi M. Sıtkıları, birçok
marşların bestekârı meşhur Bahriyeli Hacı Recepleri, Darül Muallim’in musiki
muallimi piyanist Necmi’leri, büğlücü Mehmet Efendi’leri vs. görmüş,
kendilerinden feyz almış, sohbette bulunmuştur. Meşhur İzmir Marşı bestekârı
Mızıka Feriki Mehmet Ali Paşa’nın Konya’da uzun müddet kaldığı ve dergâh
musikisinden feyz aldığı söylenir.
7)
Daha dün, Sanayi Mektebi Mızıkası’ndan yetişen
marangoz İsmail Hakkı Efendi hiç yoktan ve hiç yardım görmeden Halkevi
mızıkasını yetiştirmiş, çok kuvvetli bir bandoyu gözlerimizin önüne sermiştir.
Ben acizane, bizzat o zaman Mızıka Gedikli Başçavuşu idim. Onun icra ettirdiği
uvertür ve potpurileri doğrusu bizim arkadaşlardan beceremeyenleri müşahede
ettim. Aynen musikinin (M) sine vakıf olmayan Samsun Lâdik Öğretmen Okulu’nda
40 kişilik armoni mızıkasını kurdurduğum zaman Samsun 15. Fırkası karşımda
hesap çıkaramamıştır. Merhum Hasan Ali Yücel’in bando ile istikbalimizde; sizin
memleket neresi? Ben de Konya deyince “Şuna musikinin membaı deyiver gitsin”
diye memnuniyetini izhar etmek istemiştir.
8)
Halen o kadar muallime nazaran 24 gamı bile
layıkıyla icra edemeyen ve nahoş sedalarla kulakları tırmalayan bandonuz,
maatteessüf çok atıl hareket ettiğini de belirtmek isterim.
9)
Hülasa: Bütün vaziyeti size samimane ve hilaf
katmadan bu şehirli olmak hasebiyle arz ettim.
Beni muallim getirsinler veya başka bir maddi menfaat gözetmek
hatırımdan geçmez. Tek muallim olur, beş muallim olmaz, iş de yürümez. Şehrin
giden paralarına da yazıktır. Çok istirham ederim başka bir husus hatırınıza
gelmesin. Sizi ikaz değil, bir hatırlatmak isterim. Selam ve hürmetler.
Tamburi ve saatçi
Mazhar SAKMAN.”
![]() |
©T. Sakman Arşivi. Samsun Lâdik Akpınar Köy Enstitüsü bandosu bir çalışma esnasındaŞef Mazhar Sakman ile... |
Bu dilekçe, ziraatla uğraşan bir kentin Batı müziğine hiç de yabancı olmadığını ve şehrin hafızasında yer etmiş ünlü müzisyenlerin isimlerini zikretmesiyle de ayrı bir önem kazanmaktadır.
Dilekçeden anladığımız kadarıyla
şehirde kurulan bandonun yetersizliğinden ve yapılan israflardan bahsederek
nelerin eksik olduğu ve nelerin yapılması gerektiği hakkında da önemli
açıklamalarda bulunuyor.
Dilekçe de karşımıza çıkan bir
hakikat de köy enstitülerinin ne derece önemli hizmetler gördüğüdür. Hayatında
batı enstrümanı görmemiş köy çocuklarından bando teşkil ederek askeri bandonun
karşısına çıkmak kolay bir iş olmasa gerek. Merhum Sakman kurduğu bu bando ile
çok gururlanırdı.
![]() |
©Foto: T. Sakman Arşivi. Resmi bir karşılama töreninde... |
Çocukluğumun hatıraları arasında yer eden bando ile ilgili sohbetlerde babam sonraları belediye bandosuna şef olarak atanan Asaf Bey ile Batı müziği üzerine konuşurlar, babam Asaf Bey’e “sen ne zaman bandocu oldun” diyerek takılırdı, sanırım Asaf Bey de eski bir bando astsubayıydı.
Dilekçede dikkat çeken bir başka
önemli nokta ise şehir folklorundan bahsederek Konya türkülerinin aranje
edilmesi gerekliliği üzerinedir. Dilekçede bahsedilen Halkevi bandosu bunu
yapmış mıdır bilmiyoruz ama şehrin müzik hayatının bu kadar canlı olmasına da
bugünkü anlayış çerçevesinde baktığımız zaman hayretler içinde kalmamak mümkün
olamıyor.
©Foto: T. Sakman Arşivi. Muhtemelen bir bayram kutlamalarında... |
O dönemlerde merhum Sakman’a bando şefliği teklif edildiğini ama bu teklifi o sanırım “özgürlüğüm elimden gider” kaygısıyla kabul etmemiştir; çünkü Konya oturaklarına olan düşkünlüğü bando çalışmalarını ister istemez olumsuz etkileyecektir. O dönemlerde özellikle köy oturaklarının günlerce sürdüğü gerçeği bunu düşündürmektedir. M. Sakman başına buyruk olması nedeniyle böyle bir teklifi geri çevirmiş olmalıdır ki Konya için bu çok büyük bir kayıp olmuştur. Bir şekilde razı edilebilseydi Konya türkülerini bando için aranje edilmiş şekliyle dinleme imkânına yıllar öncesi kavuşmuş olacaktık.
TAHİR SAKMAN
![]() |
©T. Sakman. Mazhar Sakman ve Samsun Lâdik Köy Enstitüsü Bandosu bir resmi geçitte... |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınız kişisel haklara ve yasalara uygun olmalıdır, yorumlarınızdan dolayı sorumlu olacağınızı lütfen unutmayınız.